Klubben har ny og erfaren hovedtrener på plass

Postet av Lørenskog Håndballklubb den 5. Mai 2020

LHK har nå fått på plass ny hovedtrener for klubben og har signert en 2.års avtale, med opsjon på et tredje år, med Dan Roman. Dan skal ha det sportslige hovedansvaret for Damer 3. og 5. divisjon. Ønsket til både den nye treneren og klubben er selvfølgelig at vi vil beholde så mange spillere vi kan og at de vil bli med videre.

Mange av dere er kanskje kjent med Dan fra tidligere, han var nemlig også trener for K4 og J18 i 2 sesonger for noen sesonger tilbake. Han er allerede i gang og har ringt alle spillerne for å gi dem en personlig velkomst inn i hans tropp, samt å kartlegge hvem som blir med videre. Dan har faktisk allerede rukket å arrangere sin første trening med jentene.

– Jeg gleder meg masse til å ta fatt på oppgaven, sier en ivrig Dan Roman. Jeg tror vi kan ha klar en god tropp med spillere innen midten av juni og håper vi kan begynne å trene i hall igjen om ikke alt for lenge, fortsetter han. Dette blir bra!

Det er ingen tvil om at det er en effektiv trener vi har fått med på laget, og som ivrer etter å komme i gang med litt håndball igjen. Vi har vel alle den samme drømmen om at dette snart blir mulig. Spillerne har allerede fått sin første månedsplan med oversikten over treninger i Mai. Svensken liker å «ha koll på sakene».

Vår nye hovedtrener har satt seg noen konkrete planer for K3 og K5 for kommende sesong og en klar målsetting om hva han ser for seg for klubben.

– Jeg ser for meg en seniortropp på ca. 18 utespillere + 3-4 målvakter som skal dekke K3 og K5, forteller han. Og målet er at vi skal etablere oss i K3 samt rykke opp fra K5 til K4. Selvfølgelig vil jeg også gjerne se at vi får på plass et bra samarbeid med juniortreneren.

– Per i dag er det følgende på planen for seniorlagene i klubben som jeg vet, avslører han. Seriespill for K3, K5 og Junior 1 og 2, så blir det NM senior, NM junior, Lerøy og Bring. Cuper vet vi ikke hvordan det blir med i disse tider. Det kommer an på når vi får starte opp spillet igjen og om vi rekker det før seriestart, sier Dan.

Vi spurte Dan om hans spillefilosofi og det ga han et klart svar på. – Vi skal spille rask håndball ved å straffe motstanderne på feilene de gjør. Dette krever at vi har spillere som kan kaste, snappe ball og løpe i så høyt tempo som mulig. Selvfølgelig skal vi ha det gøy med det vi gjør og jobbe sammen som et lag, sier han og ler.

Det er helt klart at Dan elsker håndball og brenner for spillet. Han prater ivrig på inn- og utpust, og gestikulerer ivrig med armene. I tillegg har han en «soft spot» for Lørenskog og er veldig fornøyd med å være tilbake. Når han byttet klubb sist følte han at han slett ikke var ferdig med klubben vår. Dan er en veldig erfaren trener med mange år bak seg på trenerbenken i ulike divisjoner. Dette får vi som klubb nå nyte godt av.

I Norge har Dan flere meritter som trener og har blant annet vært assistenttrener i eliteserien for Marinko Kurtovic i Nordstrand i 3 sesonger. Assistent for Lars Olsen i Fredrikstad håndballklubb 1 sesong, hovedtrener for K2 i Lunner i 3 sesonger, hovedtrener for K3 i Ammerud i 3 sesonger, hovedtrener i Lørenskog for K4 i 2 sesonger, trener for K4 i Vålerenga i 2 sesonger og nå tilbake som hovedtrener i Lørenskog for K3.

Det kanskje ikke så mange vet er at Dan selv har spilt håndball i Sverige i 2 divisjon og gått på idrettslinjen på Bosön Idrottsfolkhögskola. Han har trener 3 utdannelse fra Sverige og har trent flere 2 divisjonsklubber der hjemme. I tillegg har han holdt på med håndball i 45 år, kan han fortelle.

Vi spør Dan hva hans beste håndballminne er. – Det må være Europa Cup med Nordstrand i Spania, svarer han kjapt.

Dans beste håndballsitat:
Det vi gjør på trening tar vi med oss til neste kamp og håndball er enkelt om du kan kaste, snappe og løpe.

Dette sier Marinko Kurtovic, ØIF Arendals hovedtrener, om Dan:
Dan Roman er en fantastisk person som er godt likt av alle. Rolig og lojal, veldig interessert i håndball og prater støtt og stadig om hva man kan forbedre og utvikle i håndballen. Han er veldig nysgjerrig på å utvikle seg selv og sine elever. Han er veldig opptatt av at man gir beskjed i god tid hvis man er forhindret fra å delta på trening, dette på grunn av planleggingen av treningene. Dan har gode relasjoner med spillerne. Han er god på individuell tilpasning av sin væremåte etter spillernes erfaring, samt hvordan spillernes sivile status ser ut.

Vi ønsker Dan velkommen tilbake til klubben, og ser frem til mye fartsfylt håndball under hans kyndige veiledning i sesongene som kommer.

Samtidig vil vi også takke avtroppende trener og hjelpetrener, Hanne Halén og Katrine Halén, for fantastisk innsats for klubben. Vi ønsker begge lykke til videre.