Ny hovedtrener for LHK

Postet av Lørenskog Håndballklubb den 11. Mai 2016

LHK har signert en avtale med Dan Roman som trener i klubben. Dan skal ha det sportslige hovedansvaret for Damer 4. div og J18.

Han gjennomførte en åpen trening for to uker siden med D4/J18/J16 i Fjellhamarhallen, hvor spillere og trenere/lagledere var invitert til å få en treningsøkt med hans filosofi på håndballbanen. 30 jenter deltok.

I går, tirsdag, holdt han sin første trening for J18 i Skårerhallen som LHK trener, før blekket på kontrakten hadde tørket. Dette var første trening med eget lag som J98 har hatt på lang tid, og var en fin gjennomføring før jentene drar til Fredrikstad Cup.

Fra første stund fikk vi kjenne litt på Dan sin filosofi som håndballtrener:

• Håndball er enkelt - dersom man kan løpe mye, og kan kaste og motta ballen i fart.
  • Man skal løpe mer enn motstanderen i 2 x 30 min - begge veier.
  • Hvis man har 70 avslutninger i løpet av en kamp og scorer 35 så vinner man kampen.
  • Spillerne skal være på topp når de er 25 år, ikke når de er 16 og utbrent når de er 18.

Han skal være med å utforme felles formasjoner, som definert i klubbens Sportslige plan, og som skal kjennetegne hvordan lag spiller. Innimellom skal vi dra nytte av Dan sin håndballfaglige kunnskap overfor trenere og spillere på yngre lag også.

Dan er en ekte Stockholmare. Mange år i Norge har ikke klart å vaske bort den dialekten. Han kommer fra trenergjerning i Ammerud, hvor han tok laget fra 4. div til 3. div.

LHK har i år meldt på flere lag i de øverste aldersgruppene for neste sesong.

• Ett damelag i 4. div og to lag i 6. div.
  • J18 er påmeldt med et lag i regionserien nivå 1 og kvalik til nasjonal serie - Lerøy.
  • J16 er påmeldt med to lag, et lag i regionserien nivå 1, som også er kvalik til nasjonal serie - Bring, og et lag i J18 nivå 2.

Målsetning for klubben er opprykk til 3. div og 5. div, samt spill i de nasjonale seriene Lerøy for J18 og Bring for J16.

Vi vil tilstrebe at fra neste år vil våre eldste lag også få trene i Skårerhallen, slik at vi får inkludert alle lag bedre i klubben og i vår hjemmearena, og at de eldste lagene blir mer synlig for oss alle.

Selv om LHK har ansatt en ny hovedtrener for neste sesong vil vi selvsagt beholde alle spillere, trenere og støtteapparat som allerede er her. Dan, som ny hovedtrener, skal ha et nært samarbeid med trenere og støtteapparat vi allerede har rundt lagene i dag. Vi håper også at ansettelsen kan bidra til å beholde alle spillere på lagene, samt å få tilgang på noen nye spillere. Nå skal vi definere lag og treningsgrupper som skal samarbeide for en best mulig klubb med sportslige og sosiale mål.